Het is wel een redelijk lang verhaal; alvast bedankt voor het lezen!
Ik heb een halfjaar lang halfjaarlenzen gedragen. Aan het eind van die periode heb ik eens een los paar ciba focus monthly lenzen gekocht als reserve voor de vakantie. Die lenzen bevielen zo ongelooflijk goed dat ik na het halfjaar halfjaarlenzen over ben gegaan op de maandlenzen van Het Huis (opticien waar ik bij zit). Dit waren gewoon precies dezelfde lenzen: het zijn ook ciba vision maandlenzen in bijna dezelfde verpakking. Alleen het doosje is natuurlijk anders. Specificaties waren precies hetzelfde.
Het eerste paar van de lenzen zat echter in het begin al niet goed. Ik heb er 3/4 maand mee gelopen (wat ik achteraf beter niet had kunnen doen) maar toen heb ik ze op een gegeven moment tijdens een visite uit moeten doen en heb ze weggegooid omdat het gewoon echt pijn deed aan m'n ogen, zo erg was het! Het voelde alsof de lenzen heel erg uitgedroogd waren, maar dan 100 keer zo erg. Je kon ook de vervorming zien van de rand als je ze uitdeed en er goed naar keek.
Ik had ondertussen ook ciba merklenzen (maand-) gekocht op internet (precies dezelfde specificaties natuurlijk) en heb daar 1 paar van gebruikt, gewoon voor 1 maand. Ze zaten weer als vanouds; echt heel goed dus. Net zoals dat losse paar dat ik al eerder had gedragen.
Ik dacht dat dat ene slechte paar maandlenzen van het huis een eenmalige productiefout zou zijn, maar nu heb ik ongeveer een week geleden het tweede paar ingezet, en nu is de linker lens wel gewoon goed, maar met de rechter lens is weer wat mis! Het is dit keer niet zo erg; meteen bij het indoen merk ik het haast niet, maar na een tijdje merk ik echt dat er wat mis mee is. Dat gevoel gaat dan ook wel weer over en komt dan weer terug.. De vervorming van de lens (de rand) wat voor het onaangename gevoel zorgt, treedt pas op als de lens iets minder vochtig is dan direct bij het inzetten. Als je de lens uitneemt en er heeel goed naar kijkt, kan je de miniscule vervorming van de rand zien (oneffen rand).
Ik vind dit alles wel erg frappant. Je zou bijna denken dat Ciba de wat slechtere lenzen die ze produceren met opzet verkoopt aan derden, die ze dan onder eigen naam verkopen (zoals het Huis). Het kan natuurlijk ook nog een slechte serie zijn of toevallig 3 lenzen die een productiefout hebben…
Helaas heb ik dat hele slechte eerste paar niet bewaard want anders de opticien dat ook kunnen bekijken (maar ik dacht dus dat het eenmalig zou zijn en heb ze daarom weggegooid). Over een paar dagen heb ik een afspraak met de opticien en die gaat dan kijken wat er aan de hand is…
Ik wou dit verhaal even kwijt en misschien zijn er mensen die er iets zinnigs over te zeggen hebben? Andere mensen die hier Het Huis maandlenzen gebruiken?