Is er iemand weet wat de volgende codering betekent, en waarom die in mijn kunststofglazen onder blacklightlampen zichtbaar zijn?
De codering in beide glazen is deze: (-)4 of iets wat hiet sterk op lijkt.
wat je ziet is helemaal niet zo apart. de codering die je ziet hoort bij een multifocale bril (toch?) als je echt gaat zoeken zul je er 4 vinden; aan de buiten kant van je brillen glas en bij de neussteun en dat links en rechts en aan de buitenkant onder het tekentje vind je de additie en bij de neus vind je een code onder de gravering.
zo kunnen we zien wie de fabrikant is geweest wat de additie is en hoe het glas gemonteerd is, aan de hand van een mal van de fabrikant kun je met behulp van deze graveringen herleiden waar het vertegedeelte gemeten moet worden en waar het leesgedeelte gemeten moet worden en dan is ook de bril netjes af te stellen
Sorry Fred, ik heb geen multifocale bril. Zonder de blacklights is het niet te zien.
Onder Blacklight tl licht, zie je er bespottelijk uit met die twee in het bijzonder zichtbare vlekken. Ook onder een valsgeld detector is het zichtbaar.
Toch bedankt voor je reactie.Fred schreef:
>
> wat je ziet is helemaal niet zo apart. de codering die je
> ziet hoort bij een multifocale bril (toch?) als je echt gaat
> zoeken zul je er 4 vinden; aan de buiten kant van je brillen
> glas en bij de neussteun en dat links en rechts en aan de
> buitenkant onder het tekentje vind je de additie en bij de
> neus vind je een code onder de gravering.
>
> zo kunnen we zien wie de fabrikant is geweest wat de additie
> is en hoe het glas gemonteerd is, aan de hand van een mal van
> de fabrikant kun je met behulp van deze graveringen herleiden
> waar het vertegedeelte gemeten moet worden en waar het
> leesgedeelte gemeten moet worden en dan is ook de bril netjes
> af te stellen
beste peter, fred had het bijna bij het juiste eind, het is een gravering om te zien wat voor type glas het is, de gravering geeft echter in dit geval aan dat het om een zogenaamd enkelvoudig glas gaat (geen multifocaal). Als je het echt hinderlijk vindt ( in een discotheek geeft het inderdaad een raar gezicht in blacklight)kun je de volgende keer aan je opticien vragen of hij hier rekening mee houdt. Het is een beetje afhankelijk van de sterkte van de glazen,soms is alleen een grotere diameter bestellen al voldoende.
gegroet
Beste Peter,
De (-) staat voor het merk glas dat je geleverd hebt gekregen. Het betreft hier een ‘gestileerde’ letter H van fabrikant Hoya. De cijferaanduiding staat voor het type kunststof-materiaal. Ik denk dat je een wat hogere sterkte hebt, want volgens mij staat de 4 voor super dun kunststof (index 1,71), het zogenaamde Hoya Teslalid. Jammer dat ze deze aanduiding met een oplichtende stof hebben aangebracht. Meestal wordt dit met een laser-gravering aangegeven, het is mij niet duidelijk waarom men toch heeft gekozen voor deze oplossing. Een laser-gravering is in dit materiaal mogelijk (bij multifocaal staan de (-)G4, de (-)W4 en de (-)S4 wel gewoon als laser-markering in het glas). Deze aanduidingen hebben een vaste afstand tot het optisch centrum. Het 180 graden draaien van het glas geeft vaak de mogelijkheid om deze gravering eruit te slijpen. Teslalid wordt echter binnen een jaar opgevolgd door Eyry, een sterker kunststof met dezelfde index. Wellicht dat hierbij deze vorm van typering wordt aangepast. Toch de volgende keer even aangeven zou ik zeggen.
Yvar Steketee van Oogzorg Briljant ( www.Oogzorg-Briljant.nl )
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?