Fijne barstjes in ontspiegelingscoating

• Hein Weijers

Ik wil graag het volgende probleem voorleggen: In de ontspiegelingscoating van mijn peperdure (EUR 200,-per glas!) kunststof Hoyalux glazen verschijnen sinds een paar maanden in toenemende mate heel fijne barstjes.(niet te verwarren met poetskrasjes) De glazen zijn 2 jaar oud en de fabrikant probeert er zich vanaf te maken met de mededeling dat dit normale slijtage is en dat de garantieperiode voorbij is. Nu draag ik al 40 jaar een bril en ik weet heus wel wat normale slijtage is. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn met de glazen en zijn er nog tips hoe ik toch nog verhaal kan halen?

Groeten, Hein

• ik

Helaas valt dit na 2 jaar buiten de garantie, misschien kun je met je opticien een kortings regeling treffen

• Oogzorg Briljant

Geachte heer Weijers,

Het onstaan van deze fijne lijntjes in de ontspiegeling kan veel oorzaken hebben, maar met name temperatuurschommelingen (bijvoorbeeld warm water, föhn, …) kan deze problemen veroorzaken. De uitzettings-coëfficient van het kunststof materiaal t.o.v. de ontspiegellaag kan iets verschillen, waardoor frictie ontstaat.

En helaas, inderdaad hebben - voor zover mij bekend - alle fabrikanten een garantietermijn van één jaar, waarbij soms tot anderhalf jaar nog een uitzondering kan worden gemaakt. Fabricagefouten komen normaliter binnen deze periode aan het licht. Bovendien mag worden gesteld dat júist fabrikant Hoya (de makers van Hoyalux) op het gebied van onstpiegelingen een zeer goede en betrouwbare reputatie heeft. Zoals de vorige reactie al suggereert, kan wellicht uw opticien een gebaar maken, beseffende dat deze dat dan uit eigen middelen zal moeten betalen.

Succes met de oplossing van dit dilemma,

Yvar Steketee van Oogzorg Briljant ( www.Oogzorg-Briljant.nl )

• klaas

Ben altijd al nieuwgierig geweest, maar hoe en wat is een MEESTER OPTICIEN,ik kwam hem ergens tegen op internet,en welke opleiding moet ik hier voor volgen jullie weten hier vast meer van.

• ...

nooit van gehoord, waarschijnlijk iemand die interessant wil doen voorkomen

• jos

Hi Klaas

Ik denk dat het een letterlijke vertaling uit het duits is van een

“Augenoptiker-Meister”. Hier in nederland heet dat gediplomeerd opticien denk ik.

Vr gr

Jos

• Klaas

bedankt Jos,nu weet ik tenminsten waarom bepaalde opticiens zo intresant proberen te doen,laat ze gewoon hun werk goed doen,en ons vak hoog houden als je ziet wat voor fouten door ondeskundige oogmeting ik tegen kom,het is om te huilen.Hierdoor komt ons vak in een kwaad daglicht te staan.Maar vooral jammer voor die mensen die dan bij je komen om te konstateren dat de bril niet goed is,en maar hopen dat het probleem word opgelost.De oogartsen bij ons kontroleren niet meer,maar worden wel opgescheept met van die domme fouten,wat het vertrouwen in ons vak niet ten goede komt. Er zijn steeds meer zgn.colega's die meer naar de kassa kijken dan naar de ogen van de klient,jammer,maar als deze opticien dit anders ziet en het met mij eens is, mag hij zich van mij een“MEESTER OPTICIEN”noemen. En ik mij zelf dus deze titel ook maar geef.