samenwerking van de ogen

• jolanda

Vandaag heb ik een oogmeting laten doen bij de opticien. Blijkt dat mijn ogen niet goed samenwerken. Ik ben er zelf min of meer aan gewend dat mijn ogen apart van elkaar werken, maar lastig is het wel. Bij de ene oog was de meting 0.75+ en het andere 1.0- met de pasbril werd het zicht wel iets scherper maar veel verschil maakt het niet. Wel merkte ik dat het recheroog, dat is het oog waar ik niet mee kijk (om het zo maar uit te drukken) wel gestimuleerd werd om te kijken en mee te werken. Voor het rechteroog (die ik gebruik voor het kijken) maakte het weinig verschil.

Ik vraag me af of door een evt bril mijn ogen nog kunnen leren samenwerken zodat hetgeen wat ik zie met beide ogen een geheel worden.

Wie herkent dit?

Groetjes, Jolanda

• Fred

nee ik heb niet hetzelfde probleem, maar ik kan het je wel uitleggen.

wat er aan de hand is is dat je linkeroog te sterk is ( je ziet wazig in de verte) het rechteroog ziet wel goed in de verte maar komt wat sterkte tekort ( je maakt zelf sterkte bij waardoor het beeld toch op het netvlies komt) dus qua scherpte merk je niet dat je met dat oog erop vooruit gaat maar er is wel degelijk verschil dus.

in het kort is het dus zo dat je met je ene oog kan lezen en met je andere oog in de verte kijkt, en dat komt best goed… gun het alleen wat tijd

• klaas

De vraag is helpt een bril mij,mijn antwoord is kort,het geeft je rust en ontspanning om alles goed en duiderlijker te zien. Vergelijk het maar eens met twee benen,ook een menselijk lichaamsdeel,de ene is korter dan de ander gevolg snel moe en meer slijtage van bepaalde onderdelen,dit zal met de ogen niet gebeuren hoor. Maar wat ik wil zeggen,dat men vaak onder de ene schoen een zgn.blok zet om je weer recht en ontspannen te laten lopen.En wees nou eerlijk zo erg is een bril toch niet,laat je een aanmeten bij de goede opticien,beslist geen miskoop.

• jolanda

Fred en Klaas,

Bedankt voor jullie reacties, Fred bedankt voor je uitleg, ik heb er veel aan.

Klaas, ik vind het geen probleem om een bril te moeten dragen, het ging, en gaat mij er om of een bril zin heeft. Zou het geen zin hebben dan vind ik het gewoon zonde, de kans is dan groot dat de bril in de kast komt te liggen. En alleen al als het rust en ontspanning aan de ogen geeft dan lijkt me een bril al de moeite waard. Ik ben inmiddels langs de huisarts geweest en heb een verwijsbrief gekregen voor de oogarts, niet omdat ik geen vertrouwen heb in de opticien maar gewoon omdat ik vind dat ik er meer over moet horen.

Groetjes, Jolanda

• Ger Geskus

Ga eens naar een optometrist die gespecialiceerd is in fusieproblemen en laat een volledig Functioneel Optometrisch oogonderzoek doen.

Waarschijnlijk komen jou fusieproblemen dan aan het licht.

De oogarts zal je waarschijnlijk ook doorsturen als het geen patalogisch probleem is.

Met vr. groet GG