hallo kan iemand mij uitleggen hoe die brillen zonder montuurrand nu eigenlijk in elkaar zitten?
Zijn ze gemaakt van glas,kunstof glalzen of kan het allebei?
Zijn ze erg duur in aanschaf?
Bij voorbaat dank,
Freek
Een randloze bril is een bril die of gemaakt word met kunststof glazen of met polycarbonaatglazen. glazen glazen word niet meer gedaan i.v.m. breuk
ze zijn er eigenlijk in 2 typen;
monturen waar de glazen wezenlijk onderdeel zijn van het montuur; veer, glas,neustuk, glas en veer
en monturen waar er een metalen/kunststoffen verbinding is tussen beide veren en de glazen “los hangen/zitten” van het montuur.
het slijpen van de glazen is nooit zo moeilijk maar dan moet je er vaak gaatjes in maken om alles met elkaar te kunnen verbinden, ook dat kan op een hoop manieren; zoveel ontwerpen zoveel mogelijkheden zeg maar.
sommige opticiens maken ze zelf en sommigen besteden het uit, het hangt er maar net vanaf hoeveel tijd je hebt en hoe handig je bent.
prijs hangt er ook maar net vanaf waar je heen gaat bij de opticiensketens zijn ze soms wat goedkoper maar het hang ook af van het merk/soort glazen/ en gebruikte materialen maar ze zijn in de regel wat duurder dan de randmonturen.
je snapt dus ook dat er voor de prijs niet een eensluidend antwoord gegeven kan worden.
Ik hoop dat dit de informatie is die je zoekt, mocht je meer weten dan hoor ik het wel!
groetjes!
Hallo freek,
Ik heb ook nog even een reactie.
Sinds kort heb ik zelf een randloze of terwijl een ‘glasbril’,al is deze naam niet helemaal juist.Ze gebruiken nl geen glas meer, maar kunststof glazen 1.6. De reden hiervan is dat ze steviger zijn en dus lang niet zo snel breken/scheuren. Je mist wel de stevigheid van het montuur en ze boren door het kunststof heen om de bril in elkaar te zetten.
De glazen zijn wel een stuk duurder dan ‘normale’ glazen, ik betaalde 80 euro per glas.Dit verschilt natuurlijk wel per opticien,maar je bent weldegelijk duurder uit.
Het is maar wat je zelf wilt, je kunt het zo duur maken als je wilt.
Dus succes met het uitzoeken van je bril.
een raad neem geen glasbril als je de bril vaak op en af gaat zetten. Dus als de bril alleen voor het lezen of voor de auto gebruikt. Omdat de bril wat kwetsbaarder is dan een gewone bril. de schroefjes kunnen dan wat sneller los te komen zitten. en het een galsbril omdat het montuuur vooral uit de glazen bestaat, en niet omdat er minerale (=glas) glazen in zitten. En gingen en gaan alleen maar kunststof glazen in.
groetjes daffy
Je moest eens weten hoeveel glasbrillen met minneraalglas ik gemaakt heb in de loop der jaren,en dit kan echt nog steeds,als je maar de juiste monturen er voor hebt bijvoorbeeld de bekende Algha monturen,waarom de bril steeds op en af de randloze bril zijn zo ligt dat je ze bijna vergeet om af te zetten en zo gemaakt dat ik ze zelfs als leesbril verkoop,maar ja dan koop je wel kwaliteit en daar is de prijs ook na.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?