Lenticulaire glazen

• Paulien

Kan iemand mij iets vertellen over ervaringen met lenticulaire glazen. Vanwege mijn hoge minsterkte (-18) vindt de oogarts dit voor mij een goed alternatief. Lenzen kan ik de laatste tijd moeilijk meer verdragen.

Paulien

• Oogzorg Briljant

Dag Paulien,

De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van brillenglazen vindt je het eerst bij de betere opticien, niet bij de oogarts.

Maar lenticulaire glazen zijn inderdaad een goede optie bij -18 dioptrie. Lenticulair is op te splitsen in 3 typen: Vorm-lenticulair, standaard lenticulair en asferisch lenticulair..

Bij vorm-lenticulair wordt de montuurvorm kleiner overgenomen aan de achterkant van het glas. Het optische gebied is dus gelijkvormig aan het montuur, maar kleiner. Tecnhisch gezien goed bedacht, cosmetisch echter mijns inziens een totaal mislukt type. Parallel aan de montuurrand is nog een tweede vormrand zichtbaar waar het optisch bruikbare glas begint. Lelijk dus (bij een aantal fabrikanten mogelijk, waaronder Zeiss).

Standaard lenticulair is een glas dat een zuivere (ronde) optische zône heeft, waarna dit gebied scherp begrensd overgaat in een teruglopende (convexe) curve (bijvoorbeeld verkrijgbaar van Stratemeijer, in brekingsindex 1,5 en 1,7 glas en zelfs in 1,5 kunststof).

Asferisch lenticulair is de ‘opvolger’, waarbij de scherpe begrensing van dit gebied is vervangen door een vloeiend verloop. Uit ervaring een prachtig compromis tussen optiek en esthetiek. Het glas is van verschillende firma's verkrijgbaar, waaronder Rodenstock (Lentilux in 1,5 en 1,7) en ENOT (Superlenti in 1,5 tot 1,9).

Het is lastig om zo'n glas te beschrijven, dat merk je wel. Maar je opticien kan het even tekenen, dat geeft een veel beter idee. De index-getallen geven het brekend vermogen van mogelijke materialen aan. Des te hoger de breking des te dunner (en/of des te groter het zuivere optische gebied).

Kortom, laat je goed en helder voorlichten door een deskundige opticien die onafhankelijk van welke fabrikant ook al het mogelijke kan (en wil) uitdiepen. Succes met het maken van een keuze.

Yvar Steketee van Oogzorg Briljant ( www.Oogzorg-Briljant.nl )

• Pieter

www.artisanlens.nl

Heb je al eens overwogen om helemaal geen bril meer te dragen?

Kijk eens op de website: www.artisanlens.nl

Deze lenzen worden in het oog geïmplanteerd. Sterkte -23,5 tot +12. Ook is een correctie van cylinders mogelijk.

In veel gevallen een goed alternatie voor een zware bril.

• Paulien

Yvar,

Heel hartelijk dank voor je uitvoerige informatie over lenticulaire glazen. Ik ga kiezen voor de laatste optie. Weet je trouwens hoe groot de diameter is met de juiste sterke in zo'n glas, want door de rest van het glas zie ik niet veel. En hoe duur zijn deze glazen?

Hartelijke groeten,

Paulien

• Paulien

Pieter,

Bedankt voor je reactie. Ik heb me al eens hierover laten voorlichten, maar zie er voorlopig nog van af om de volgende redenen:

a. Mijn ogen zullen volgend de oogarts nog slechter worden.

b. De ingreep wordt niet vergoed en zelf kan ik het niet betalen.

c. Ik schaam me niet voor het dragen van zo'n zware bril. Men vindt mij er ook met bril (ondanks de sterke glazen) knapper uitzien dan zonder bril. Mijn bril is daarom voor mij niet alleen een hulpmiddel, maar ook een sieraad. Zijn er onder ons die dit herkennen? Reageer dan!

Paulien

Pieter schreef:

>

> www.artisanlens.nl

> Heb je al eens overwogen om helemaal geen bril meer te dragen?

> Kijk eens op de website: www.artisanlens.nl

> Deze lenzen worden in het oog geïmplanteerd. Sterkte -23,5

> tot +12. Ook is een correctie van cylinders mogelijk.

> In veel gevallen een goed alternatie voor een zware bril.

• harry

Mijn vriendin draagt ook een bril en ik vind het super sexie staan.

Een vrouw met een bril heeft gewoon iets!

• Paulien

Dank je, Harry!

Mijn vrienden zeggen dat vooral een vrouw met sterke min-glazen iets heeft.

Ik weet niet hoe sterk de glazen van jouw vriendin zijn?

Paulien

• harry

valt mee -1en -0.75

het moet wel min zijn want door een plus bril krijg je van die grote ogen en dat staat niet mooi en niet sexie

• Pieter

Zelf heb ik ook een bril en draag hem als (enige) sieraad.

Zelf peins ik er ook niet over, maar mijn glazen corrigeren enkel een lichte afwijking en ik heb dus ook een licht montuur. Ik ken wel mensen (met een grote afwijking) die hun ogen via een implantatie hebben laten corrigeren, en zijn zeer gelukkig mee.

• Oogzorg Briljant

Dag Paulien,

De diameter van de optische zône is zo'n 32 millimeter en de prijzen variëren tussen de 160 en 230 euro.

Alvast veel plezier met je bril gewenst.

Yvar Steketee van Oogzorg Briljant ( www.Oogzorg-Briljant.nl ).