getal van abbe

• ik

Beste collega's zou een laag getal van abbe naast kleurschifting ook een wazig beeld in de scheve blik richting kunnen veroorzaken? Ik heb nml. een klant die met zijn sportbril beter ziet aan de randen van het glas dan met zijn gewone bril, de sterkte pd alles is hetzelfde en geen van bijde glazen zijn a-sferisch. De verschillen ; de sportbril heeft een brekingsindex van 1.5 en het getal van abbe is 58. De gewone bril is p c van Hoya met een brekingsindex van 1.59 en een laag getal van abbe (net boven de 30). Weet iemand hier een antwoord op of is er iemand met een andere sugestie ( er zijn inmiddels ormil glazen van essilor besteld ).

• Tom

Beste Ik,

Het getal van Abbe heeft hier geen invloed op. Dit geeft ook alleen maar het kleurschiftend vermogen van het glas aan.

Het probleem zit 'm in de brekingsindex. Bestel voor de gewone bril een glas met dezelfde brekingsindex, glazen zullen wel wat dikker worden. Hoe hoger de brekingsindex des te meer vertekening naar de randen toe.

Succes + groeten Tom

• Oogzorg Briljant

Beste ‘Ik’ en Tom,

Sorry Tom, maar volgens mij heeft kleurschifting en onscherpte juist alles met elkaar te maken. Door de progressieve prismatische werking aan de periferie van een negatief glas, neemt de kleurschifting per definitie toe, daarover zijn we het eens. Door deze kleurschifting wordt licht uiteen gerafeld en vertonen randen van zwarte letters op wit papier gekleurde randen en zijn kleine teksten hierdoor minder duidelijk leesbaar. Dit effect doet zich uiteraard op grotere afstanden voor. Abbe en index zijn nauw elkaar gekoppeld, maar wel degelijk beïnvloedbaar.

Verder wordt perifere vertekening ook veroorzaakt door de basiscurve waarmee het glas is geslepen, de hoornvliesafstand, de perifere slijpwijze (sferisch of asferisch), de inclinatiehoek, de inslijphoogte (m.n. bij sterkteverschillen ODS) en de curve van het montuur.

Ik hoop dat mijn gedachtenspinsels iets kunnen bijdragen aan het oplossen van dit probleem. Succes ermee.

Yvar Steketee van Oogzorg Briljant ( www.Oogzorg-Briljant.nl ).

• ik

Dat dacht ik zelf ook al maar een collega van mij was het hier niet mee eens, maar we zullen het snel genoeg merken als de 1.6 glazen van essilor in de bril zitten die hebben nml. een hoger getal van abbe in iedergeval bedankt voor jullie reactie en ik zal de afloop even melden

• ik

Tja het getal van abbe was de valsspeler in het spel