Varilux

• Thom

Sinds augustus 2001 ben ik naan het tobben met Varilux-glazen in mijn bril (daarvoor had ik geen lees-bril nodig).

Van meet af aan heb ik een raar gevoel in of achter meen rechteroog wanneer ik deze nieuwe bril op heb. Door het linkerglas zie ik prima en kan ik ook goed lezen. De opticien buigt af en toe iets aan de bril een heeft de (verte)sterkte van het rechterglas al eens aangepast, maar het euvel blijft!

Wie heeft een suggestie voor de mogelijke oorzaak van mijn probleem??

• Lara

Natuurlijk moeilijk beantwoorden nu ik jou en de bril niet kan zien/controleren.Beginnen bij het begin.

Als eerste moet de oogmeting correct uitgevoerd zijn en de hoogte/en de pupilafstand goed opgemeten zijn.

Belangrijk is dan ook dat het centrun v.h.verte gedeelte precies voor je pupil zie en dat je zo ook bij het neerslaan van je ogen goed door het leesgedeelte kijkt.

Stap twee is natuurlijk welke Varilux glazen je erin hebt zitten,daar zitten zoveel verschillen in wat betreft de overloop en de breedte van het leesgebied.

Maar stel je hebt goede kwaliteit,de meting is perfect,het zit goed ingeslepen dan zou het nog zo kunnen zijn dat bv je ogen met het lezen niet goed naar binnen draaien(komt zelden voor).

Wat ik in de praktijk alwel een paar keer tegen gekomen ben is dat ondanks alles oke is,we hebben het dus over een goede kwaliteit glazen,en er toch klachten zijn de glazen gewoon niet goed zij.

Dus terugsturen naar de fabrikant,met het verhaal erbij,zij controleren de zones en vaak klopt daar dan iets niet aan.

Oke,het gaat een beetje ver,diktereduktieprisma is niet goed,of de overloop is r-l verschillend.

Misschien heb je nog wat informatie over de sterkte en het type Varilux,kan ik je nog beter adviseren maar dit is alvast eebn begin.

Maar een beetje opticien zal dit toch zeker ook weten en ben je niet gelukkig met het produkt dan neemt de fabrikant het terug,zou natuurlijk wel leuk zijn als je weet waarom het niet bevalt.

Nou,tot zover,groet,Lara

• thom

Beste Lara,

Dank voor je uitgebreide antwoord op mijn vraag. De glazen in mijn bril zijn

al een paar keer vervangen, maar het probleem met mijn rechteroog blijft. Ik

heb het idee dat mijn opticien niet de juiste analyse van het probleem

maakt, maar ik weet niet hoe ik dat hard kan maken.

Ik snap niet waarom het probleem steeds rechts optreedt.

Is het zo (zoals mijn opticien zegt) dat een zeer laag percentage mensen

nooit aan varilux went en dat ik tot dat percentage zou kunnen horen?

• thom

Beste Lara,

Dank voor je uitgebreide antwoord op mijn vraag. De glazen in mijn bril zijn

al een paar keer vervangen, maar het probleem met mijn rechteroog blijft. Ik

heb het idee dat mijn opticien niet de juiste analyse van het probleem

maakt, maar ik weet niet hoe ik dat hard kan maken.

Ik snap niet waarom het probleem steeds rechts optreedt.

Is het zo (zoals mijn opticien zegt) dat een zeer laag percentage mensen

nooit aan varilux went en dat ik tot dat percentage zou kunnen horen?

• tony

Hallo Thom,

Ik heb zo het een en ander gelezen en vraag me ten eerste af waarom de glazen(?beide?) al een paar keer vervangen zijn?

Was er in eerste en eventueel 2e instantie iets mis met de sterkte of met de centrering van de glazen.

Als dit niet het geval is en alles is correct( U kunt natuurlijk altijd bij een andere opticien voor een second opinion naar binnen gaan) uitgevoerd, zou het eventueel kunnen zijn dat uw rechter oog moeilijkheden ondervind bij het convergeren ( het naar binnen draaien van de ogen bij het lezen) zodat Uw rechter oog niet goed in het leesgedeelte komt.

Dit zou echter alleen het geval kunnen zijn als U de problemen alleen bij het lezen ondervind en niet bij het verweg kijken.

Een goede opticien zou dit moeten kunnen beoordelen.

Succes, Groetjes Tony

• Lara

Ik zou inderdaad moeten weten wat er dan aan de hand is met het rechteroog.

Ja,en dan een opmerking van er zijn mensen die niet aan Varilux kunnen wennen vindt ik een beetje kort door de bocht.Want waarom kunnen ze er niet aan wennen,is het moeilijk te accepteren dat het zien,vooral het lezen nooit meer wordt zoals voor je veertigste.Of lukt het niet om gericht te kijken door de glazen?Het gezichtsveld wordt ook niet meer zoals het geweest is,met het kijken het hoofd meedraaien.

Maar misschien zijn er hele andere oorzaken wat betreft het rechter oog,nee eens contact op met een HBO-optometrist en zo en zo is een second opinion hier op zijn plaats.

Met vr.gr.

• Tom

Zou je de sterkte gegevens Rechts + Links door willen geven. Het Type varilux-glas en inslijphoogte van de glazen. Dit staat als het goed is allemaal op de rekening vermeld. Vermeld als het mogelijk is de visus R + L (staat waarschijnlijk VOD + VOS. Probeer de gegevens zo nauwkeurig als mogelijk op te geven. Het kan simpelweg aan het sterkteverschil tussen R+L liggen. Het kan zijn dat een oog gewoonweg minder scherp ziet. Het kan zijn als je weinig vertesterkte hebt dat het inderdaad moeilijk is om te wennen. Het kan zijn dat de glazen te laag zijn ingeslepen, want ieder merk + type heeft een minimale inslijphoogte. Geef de hoop niet op! Groetjes Tom