Extra dunne glazen: mogelijkheden

• Corne

Hallo allemaal,

Ik wil graag advies over extra dunne glazen. Ik heb een brilsterkte van links -5.75 en rechts -4.25.

Ik heb momenteel extra dunne glazen, maar de verkleining van mijn ogen valt soms behoorlijk op. Dit komt, denk ik, ook een beetje, door dat ik een bril heb, die bijna geen montuur heeft. Bij hogere brilsterkten lijkt deze verkleining minder op te vallen als er een “gewoon” montuur om de glazen staat.

Mijn vragen zijn:

Wie heeft er advies over welke glazen voor mij het meest geschikt zijn, wat betreft een zo gering mogelijke verkleining van de ogen?

Zijn er nieuwe ontwikkelingen op dit gebied? Ik had iets gezien over Stylis glazen van Essilor. Is dit iets?

Groeten,

Corne

• arie

Stylis glazen van essilor zijn inderdaad mooie glazen voor hogere nin-sterktes, het enige nadeel is dat de coating(ontspiegeling loslaat als ze te heet worden(in een fohn of heet water)

• arie

Stylis glazen van essilor zijn inderdaad mooie glazen voor hogere nin-sterktes, het enige nadeel is dat de coating(ontspiegeling loslaat als ze te heet worden(in een fohn of heet water)

• Corne

Hallo Arie,

Wat is er dan speciaal aan Stylis glazen? Wat is het verschil met bijv. andere extra dunne glazen of merken als airwear e.d.? Is het echt een groot verschil met wat al bestaat of niet?

Corne

• myrjam

joh, vertekening heb je altijd met hoge min sterktes dus ook verkleining dat komt door de sterkte . een paar tips: neem een montuur dat niet te klein is,dus niet binnen je gezicht valt ,een mooi kunstof montuur bijvoorbeeld, hoya heeft een mooi glas dat myoperal heet waarvan de ontspiegeling goed blijft zitten.

of probeer eens lenzen.

• Oogzorg Briljant

Myoperal is niet van Hoya maar van Essilor.

Klip en klaar; het dunste glas in deze sterkte is Zeiss Gradal 1,9. Dat is echter glas. Van Hoya komt binnenkort Eyry op de markt, het dunste materiaal dat mij bekend is in lichtgewicht en krasbestendig kunststof. Het is op speciaal verzoek al te bestellen bij Hoya Nederland (wij hebben het reeds herhaalde malen geleverd, erg mooi!), de officiele introductie is ergens in het najaar gepland.

De index hiervan is 1,71, het Stylis-glas is wel voordeliger maar heeft een index van 1,67. Die index werkt ruwweg heel simpel: Hoe hoger hoe dunner.

Tot slot; de dikte bepaald wel degelijk deels de verkleining van de ogen. Natuurlijk hebben dikte en sterkte alles met elkaar te maken, maar door je goed te laten adviseren kun je met name de ringvorming aan de zijkant beperken (het ‘tunnel’-idee waardoor je de glasrand meerdere malen ziet reflecteren).

Tip: laat je goed adviseren bij een opticien die onafhankelijk van welke fabrikant ook alle (prijs- en dikte)mogelijkheden voor je op een rijtje zet.

Succes met het maken van je keuze.

Yvar Steketee van Oogzorg Briljant (www.Oogzorg-Briljant.nl).

• hornet

zeiss glas 1.7 = tital 1.8 / 1.9 lantal zeiss kunststof 1.67 en 1.67 asf.

hoya 1.71 / 1.71 asf bestaat al een hele lange tijd 2 jaar ofzo , dus niet nieuw enof exclusief en glas hoeft niet perse dunner te zijn zoals beweerd wordt door een aantal onder ons , de middendikte van kunststof kan veel dunner t.o.v.glas dit ivm breuk gevoeligheid / veiligheid

• Tom

Beste Corne,

Hieronder staan allemaal mensen die je vanalles adviseren. Echter het grotendeel is gewoon flauwekul. Met jouw sterkte ga je echt geen Zeiss Tital 1.9 kopen. Veel te duur voor te weinig rendement.

Je moet eerst dit weten: de dunte van de glazen kun je aflezen aan de brekingsindex, voor een normaal dikte glas is dit +/- 1,5. Hoe hoger het getal achter de komma hoe dunner het glas zal worden (bijv 1,6 is dunner dan 1,5). Echter er zitten ook nadelen aan dunne glazen hoe hoger de brekingsindex hoe meer je last hebt van vertekening naar de rand toe en hoe hoger de kleurschifting is ( je ziet de regenboogkleuren aan rand van het glas). Dus een 1,9 glas mag dan wel het dunst mogelijke zijn, het vertekent ook het ergst. Daarbij moet je ook kijken naar je sterkte. Je moet sowieso een kleine bril kopen, hoe kleiner de bril des te dunner de glazen. Daarnaast zou je inderdaad voor een dunner (kunststof )glas kunnen kiezen. In jouw geval 1,6 en bij een grotere bril evt 1,7 ,dit in het UITERSTE geval.

Een tip voor een kunststof glas wat zeer mooi dun zal worden, zeer helder ontspiegeld is en zeer hard is: Eyas 1,6 van HOYA kost +/- eur 80 per glas.

Succes, Groetjes Tom

• Corne

Tom, je bedoelt dus: hoe hoger de brekingsindex, des te meer vertekening en daardoor des te sterker het “verkleiningseffect” van de ogen. Of niet?

• Tom

Beste Corne,

Hoe hoger de brekingsindex hoe groter de vertekening dat klopt. Het verkleiningseffect blijft hetzelfde want de glassterkte bepaalt de verkleining, of je nu -5.75 in een normaal dikte glas hebt of je hebt -5.75 in een dunner glas de verkleining van de ogen blijft gewoon hetzelfde. Stel iemand heeft + 9.00 (let op PLUS), dan heeft ie in de dikke glazen koeieogen, als hij nu dunnere glazen besteld ziet het in de bril mooi uit maar zet hij de bril op heeft ie weer koeieogen omdat ie toch door +9.00 blijft kijken.

Tip: pak het montuur niet te groot, anders heb je meer glasoppervlakte en lijken de ogen dus nog kleiner. Pak je een klein montuur lijkt het oog groter omdat de ogen dan net tussen de montuurranden past.

Succes + Groetjes Tom