te sterke bril

• Hugo

Hoi,

Ik was laatst met een vriend mee om hem te helpen een bril uit te zoeken. ‘Voor de grap’ hebben we toen ook mijn ogen nog eens laten opmeten en toen bleek dat mijn bril te sterk was. Nu is mijn bril: -4.75 en -5.5 en ik kan toe met -4.0 en -5.0.

Kan het kwaad om mijn bril te blijven dragen?

Hugo

• Pepijn

Beste Hugo, op zich kan het niet veel kwaad om je bril te blijven dragen. Alleen echt verstandig is het niet. Je ogen zullen nu gaan accomoderen (ooglens boller maken) en zal de sterkte gecompenseerd worden. Dit accomodatie-vermogen is bedoeld voor het lezen, maar nu ga je het gebruiken voor in de verte. Dit kan onder andere tot hoofdpijn en nek klachten lijden. Dus het advies is toch om het aan te laten passen.

Pepijn

• fred

nee het kan geen kwaad je bril te blijven dragen want zicht zal ongeveer hetzelfde blijven…maar je zal misschien wat moeilijker lezen en evt koppijn hebben dan wel vermoeid raken…

maar of het zo fijn kijkt…da's natuurlijk zo niet te zeggen… ik sta niet in je schoenen…

mzzl!!

• Hugo

Van dat lezen: dat klopt wel ongeveer, ik moet vaker pauzeren of neem een paracetamolletje… dan maar nieuwe glazen. Jammer dat lezen zonder bril ook niet gaat (of heel dichtbij). Neem ik gelijk maar zo'n zwart rechthoekig montuurtje. Wat dat betreft heb je tegenwoordig veel keus.

bedankt en eh… ik heb nog een vraagje: Wat doet een cilinder precies in je brilleglas en is een cilinder te zien in je glas? (ik heb cilinder -0.75).

Groet'n, Hugo.

• fred

een cylinder in je glas wil zeggen; een extra kromming in het glas, kijk maar eens naar een fles water; van boven naar beneden geen sterkte (platte kant) maar van links naar recht juist wel ( de bolling van de fles) dit is even heel in het kort de werking van een cylinder…. een cylinder dient ter compensatie van de “onrondheid” van je ogen… niks ergs; 80% van de brildragende mensen heeft in meer of mindere mate een cylinder.

Een cylinder is wel te zien( in jouw geval ff je reserve bril opzetten) houd de bril tegen een achtergrond met 1 of meerdere lijnen en draai de bril 90 een halve slag heen en weer… de vertekening van de lijnen die je ziet tijdens het draaien dat is de Cylinder

groetjes!

• myrjam

nee, dit kan geen kwaad wel kan het hoofdpijn veroorzaken omdat je ogen het teveel aan min sterkte weg moeten accommoderen (dit is het bol maken van je ooglens).