leesbril

• lara

Hallo, ik ben 14 jaar en ik heb een tijdje geleden gehoord dat ik iets heb met mijn ogen…ik weet zelf alleen niet wat het is…:) omdat ik heel vaak hoofdpijn had moest ik mijn ogen laten testen en eerst dachten ze dat er niet zoveel aan de hand was maar ik moest tog ff naar een optometrist…..die heeft met van die druppeltjes gekeken en daar kwam uit dat ik een leesbril moet (dus +) met +1 en +1.25 maar heeft iemand van jullie daar ooit wel eens van gehoord….of zowieso van een kind met een leesbril?

• Saskia

Ik weet er niet zo heel veel van ,maar ik heb zelf een zoontje van 10 die sinds een half jaar een leesbril heeft + 1.25 beide ogen. Hij was al bij de fysio onder behandeling voor zijn motoriek, omdat het schrijven op school zo onleesbaar werd, toen we er bij toeval achter kwamen dat hij niet goed ziet van dichtbij ( dit gebeurde bij de HEMA toen we stonden te geiten bij de leesbrilletjes ) Dus er zijn meer kinderen met leesbrillen HOor !!!

Groetjes Saskia

• lara

hey, maar wanneer heeft ie zijn bril op, altijd of alleen op school………………

want anders zie je tog in de verte minder?

• Hans Klein

Lara, jij hebt geen “leesbril” maar een bril om je verziendheid te corrigeren. Jouw probleem is dat jij (zonder die bril) je leesvermogen (=accommodatie) gebruikt om scherp te zien in de verte. Als jij je bril gaat dragen dan hoeven je ogen die inspanning niet meer te verrichten. Dan ontspant dus die accommodatie. Hierdoor verdwijnt die hoofdpijn.

Een leesbril wordt meestal door mensen gebruikt die niet meer zo goed kunnen accommoderen (zoals veel mensen boven de 45 jaar) . Jij kan echter juist heel goed accommoderen. Daarom zie je zonder bril ook goed. Maar constant accommoderen vermoeid en veroorzaakt dan vaak hoofdpijn.

Heel soms moeten ook kinderen een leesbril. Niet omdat ze niet kunnen accommoderen maar omdat hun binnenste oogspieren te sterk zijn. Hierdoor kunnen ze hoofdpijn krijgen tijdens nabij kijken of dubbelzien als ze lezen. Door het gebruiken van een leesbril ontspannen de binnenste oogspieren en verdwijnt de klacht. Deze kinderen kunnen niet op het schoolbord kijken met die bril.

Een makkelijke vuistregel is: als je met je bril niet in de verte kan kijken is het een leesbril. Kan je met je bril in de verte kijken dan is het een verte bril.

• Saskia

Hij zet zijn bril alleen op met lezen of schrijven, want in de verte ziet hij er niet goed mee !!!!!

groetjes van Saskia

• lara

Ja maar waarom heb ik dan een bril met + glazen…..????

en die man zei ook een leesbril……..

dus nu begrijp ik het helemaal niet meer….

• Lara(naamgenoot)

Oke Lara,ik zal het nog even simpel uitleggen.

Om goed te kunnen zien moet het licht wat binnen komt op je netvlies vallen,ik heb het dan enkel over het zien in de verte.

Maar het licht kan er voor vallen,dan heb je een min bril nodig.

Valt het licht achter het netvlies,dan heb je een plus bril nodig,tot zover dus heel simpel,voor het netvlies min,achter het netvlies plus.

Maar nu komt het,in jouw geval valt het licht erachter maar je ooglensje zorgt ervoor door de lens plus te trekken dat het licht toch op het netvlies valt.En juist die inspanning,met een moeilijk woord accommoderen,zorgt ervoor dat je hoofdpijn krijgt.

De truc is dan ook om deze bril altijd te dragen zodat je,zonder inspanning(lensje bol gemaakt)scherp kunt zien in de verte.

Om te lezen,het licht komt dan niet uit te verte,moet iedereen scherp stellen dus de lens bol maken,maar op jouw leeftijd kun je dat nog makkelijk mits de lens voor de verte ontspannen is.(dus ophouden die bril)

Tot slot voor de duidelijkheid,iedereen die je voor nabij een leesbril opzet dus plus,kan hier gewoon mee lezen.Je hoeft dan niet scherp te stellen alleen verpest je daarmee het natuurlijk vermogen om zelf scherp te stellen(accommoderen)

Tot zover,groetjes Lara

• Micheal

Een mooi verhaal meneer Klein. Maar een 10 jarige kind kan gemakkelijk 1.25 Dpt corrigeren dmv accomodatie. En dat met die hoofdpijn is ook lichtelijk overtrokken.

Is dit niet gewoon een goede verkoopstrategie???

Micheal

• Hans Klein

De wantrouwende opmerking over “verkoopstrategie” zegt meer over u dan over mij. Maar misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest.

Om mijn verhaal te kunnen begrijpen dient u te beschikken over enige neurologische kennis betreffende oogbewegingen. Zoniet, dan raad ik u aan uw kennis hierover op peil te brengen of mijn uitleg voor “waar” aan te nemen.

Ik zal de achtergrond van mijn reaktie op de “leesbril voor kinderen” aan u opnieuw trachten uit te leggen:

Accommodatie (vermogen tot nabijzien), convergentie (spierinspanning om nabij enkelvoudig te zien) en miosis (pupilverkleining) behoren tot een gekoppelde aktie van verschillende parasympatische zenuwaansturingen. De oorsprong van deze koppeling liggen in de Edinger Westphaler kernen, in de hersenstam, waaruit deze zenuwvezels ontspringen.

Als het convergentiepunt vóór het accommodatiepunt ligt (lees: convergentiepunt dichter bij het gezicht dan accommodatiepunt) , dienen de buitenste oogspieren dubbelzien te voorkomen. Deze buitenste oogspieren zijn echter zwakker dan de binnenste waardoor leesproblemen (zoals woordverschuiving) kunnen ontstaan of hoofdpijn (deze woordverschuivingen worden soms ten onrechte als dyslexie betiteld en daardoor verkeerd behandeld). Door de accommodatie te verzwakken (toepassen van die leesbril dus) breng je convergentiepunt en accommodatiepunt weer in balans. De klacht verdwijnt.

Ik hoop hiermee duidelijkheid te hebben geschapen.

Met vriendelijke groeten

Hans Klein

• micheal

Alweer zo een mooi verhaal…

Het is mij duidelijk dat u wel de klok hoort luiden maar niet weet waar de klepel hangt..

micheal