zwarte bolletjes

• johan

Sinds een jaar zie ik blijvende zwarte of eigenlijk grijze bolletjes en kronkelige lijntjes permanent in mijn gezichtsveld,ik moet hiervoor einde van deze maand naar het ziekenhuis voor onderzoek.

Wie weet wat het zou kunnen zijn en of dit een eng onderzoek is?

• Freddy

Heb je ooit of nog lenzen gedragen ? Zo ja dan kan het zijn dat er te weinig zuurstof achter de lenzen is gekomen waardoor de bloedvaten in je hoornvlies zijn gaan groeien en voor de pupil dus in je gezichtsveld terecht zijn gekomen .

• Tjeerd

Misschien een domme vraag, maar zitten de “bolletjes” op een vaste plaats of bewegen ze door je gezichtsveld?

Als ze op een vaste plaats zitten, is dat bezoek aan de dokter zeker niet onverstandig, als ze bewegen en daarmee wil ik zeggen dat als je ze probeert te volgen dat ze dan weg schieten dan zijn het waarschijnlijk “mouches volantes” wat zoveel betekent als zwevende stofjes die in je voorste oogkamer zitten. Afgestorven klompjes cellen die daar een beetje drijven en daardoor een schaduw geven op je netvlies wat jij dan ziet als “zwarte bolletjes” . Zeer onschuldig en bitter weinig aan te doen.

succes Tjeerd

• judith

ik ben pas naar de huisarts geweest met dezelfde klachten, volgens hem is het ouderdom (ik ben 27)! het schijnt dat er in het wit van je oog cellen zitten de vocht bevatten en dat vocht is dat aan het vermidderen. het is blijvend.succes

judith

• Nanette

Volgens mijn huisarts zijn de mouches voulantes inderdaad blijvend, maar zaken ze na een paar maanden uit je visie veld, dus dan zie je ze niet meer. Over de oorzaak heb ik verschillende dingen gelezen: beschadigingen, eiwitdeeltjes, zuurstof, of krimpen van de oogbol met het ouder worden. Ik heb er al eerder last vam gehad en ze zijn toen verdwenen, dus er is hoop!!