bril naast lenzen

• richard

hallo allemaal,

ik draag reeds 20 jr lenzen (sterkte± -5 / -6). onlangs nieuwe zuurstof doorl lenzen én een bril gekocht. de lenzen kijken welhaast perfect en de bril kijkt in de verte lekker scherp maar dichtbij verkleint alles nogal sterk, op het onnatuurlijke af. als ik in de supermarkt een liter-pak wil pakken ben ik even geneigd een 1/2 liter-pak te zien. mijn opticien, met goede naam en faam overigens, zegt niets aan het verkleinen te kunnen doen. maar het euvel doet zich niet voor bij m'n lenzen. de bril was f 1350,- dus kwalitatief moet het in orde zijn.

en als ik met m'n rug naar het raam zit zie ik binnenkant glas in een groene waas dat raam. is de ontspiegeling dan wel in orde?

ik weet niet of het antwoord van m'n opticien nou nog wel zo objectief is want die heeft natuurlijk weinig trek nieuwe glazen te bestellen dus die houdt het maar op ‘je moet er aan wennen’. ik heb geen bezwaar tegen een vergoeding voor professioneel advies. of anders, waar zou ik het beste professioneel advies kunnen inwinnen want ik heb er geen verstand van.

groeten

richard

• lautje

Hoi Richard, vervelend datje dat hebt, maar ik snap niet dat als je geen last hebt van je lenzen je dan toch zo'n dure bril koopt. Ik heb zelf ook lenzen en nergens last van, en heb als reserve een oud brilletje, ik heb hem toch zelden op. De sterkte klopt niet meer precies, maar het is toch maar alleen voor noodgevallen.

• liset

doordat de netvliesafstand anders is bij lenzen dan bij een bril kan het zijn dat je iets anders de dingen waarneemt, die groene waas is inderdaad je ontspiegeling, dit blijf je altijd houden, omdat het onmogelijk is om alle spiegelingen weg te halen. als je erg aan je bril twijfelt even bij een andere opticien naar binnen stappen voor een 2e mening, die kan het altijd het beste bekijken.

• Alwin

Aangezien een lens ong 10 mm op het oog ligt en een brillenglas ong 10cm Zijn de vergroting- cq verkleiningsverschillen zeker waarneembaar

Hetgene dat je het meeste draagt heeft dan het meest ‘echte’beeld.

De waas is inderdaad de ontspiegeling, maar door goed afpassen van de bril (met name Vertex- en constignatie-hoek) kunnen de lichtstalen anders door de glazen afgebroken worden waardoor je de groene waas (meestal trouwens een reflectie van je eigen oog!= cornea-reflexbeeld)

zeker kan laten verdwijnen. Gewoon iemand opzoeken die liefde voor het vak heeft en natuurlijk voldoende tijd en kennis.

• Alwin

tikfoutje constignatie moet zijn conclinatie