orthokeratologie/optometrie

• Trisha

Wie heeft ervaring met het verbeteren van de bijziendheid dmv speciale harde contactlenzen die de bolling van het oog veranderen? Ik hoor hier zeer verschillende berichten over: als je niets doet aan slechte ogen (in mijn geval >-10) laat op den duur bepaald weefsel los, breng je de sterkte terug mbv de speciale lenzen dan zou je je ogen beschadigen. Beide opties wil ik niet…

Wie heeft (onafhankelijke, wetenschappelijk onderbouwde) info hierover?

Alvast bedankt!

• Jos

Hoi Trisha

Orthokeratologie lenzen verminderen de sterkte tot maximaal 3 Dpt, dus als je -10 hebt, heb je daar niet zo veel aan.

Deze lenzen veranderen alleen tijdelijk de bolling van het hoornvlies, dus als je geen lenzen meer draagt komt vanzelf de orginele vorm weer tevoorschijn. Het is volkomen omkeerbaar en onschadelijk.

Mensen met een hoge bijziendheid hebben een iets grotere kans op een netvliesloslating, het dragen van contactlenzen heeft daar geen invloed op.

Groeten, Jos

• Hans de Bruijn

Beste trisha,

Inderdaad is min 10 te hoog voor otho-K.

De enigste oplossing is een implant contactlens .

Je loopt inderdaad een hogere risico op netvleis problemen,maar dit gaat nooit zonder signalen vooraf .Wanneer je lichtflitsen gaat zien zonder dat er daarvoor een reden is (alsof er een foto van je wordt gemaakt) dan moet je op kort termijn gezien worden door een optometrist of oogarts .

Dit is vaak het eerste teken dat het netvlies in beweging is .hoe sneller je er dan bij bent dan valt de schade achteraf bijna niet meer te meten ,maar loop je langer door dan zijn de gevolgen veel groter .

Hoop je hiermee wat gerust te hebben gestelt

met vriendelijk groeten Hans de Bruijn Optometrist

• Ger Geskus

Wanneer worden er nu eens duidelijke praktijkresultaten gepubliceerd over deze materie???