Last van ogen

• Frederic

De laatste 4 weken ondervind ik een zichtprobleem met mijn ogen.

Ten eerste zijn ze veel sneller moe als vroeger.

Maar hetgeen mij echt aan het denken bracht is het volgende:

Ik kijk veel tv en pas sinds 4 weken zie ik een waas onder witte ondertiteling op een zwarte achtergrond. Je kan denken aan het gevoel wat iedereen wel's heeft, je ziet een waas om een lichtje, je knipt even goed met je ogen en het is weg.

Bij mij dus niet meer. Ik ben al een keer naar mijn huisarts geweest.

Hij heeft mijn zicht getest en die zit op 1,2. 0,2 hoger als normaal. Dat zit dus wel goed. Verder ben ik onderzocht op suikerziekte. Dit was ook niet het geval.

Mijn leeftijd is 28. Heeft iemand ook ooit deze symptomen gehad of weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Alvast bedankt.

• Quintie

Beste Frederic,

Ik zou je willen adviseren om je ogen een keer op te laten meten door een opticien. Daar wordt dan een uitgebreide oogmeting gedaan om te kijken of je een

correctie nodig hebt. Mocht daar niets uit komen, zou er ook naar je oogdruk gekeken kunnen worden en middels een spleetlamponderzoek naar het voorste oogsegment. Dit onderzoek is altijd uitgebreider dan bij de huisarts.

Je klachten kunnen verschillende oorzaken hebben, ben je de laatste tijd veel aan het werk achter de computer of juist met veel leeswerk? Heb je ook last met borden van veraf lezen? Dit zijn allerlei zaken die jouw gezichtsscherpte kunnen verminderen, waar de opticien je over kan informeren.

Met vriendelijke groet,

Quintie

• Hans de Bruijn

Beste Frederic

wanneer de klachten aanhouden en de ogen komen uit een gewone oogmeting goed uit de verf is het raadzaam om een controle op het fixeren van de ogen te verrichten.

Ik ben in het bezit van een lijst van collega,s welke hierin gespecialieerd zijn .

Wanneer het fixeren niet juist is dan kunen zich behalve de klachten welke jij

omschrijft ook problemen aanwezig zijn van hoofdpijn/lichtgevoeligheid/slecht diepte inschatten en last van de schouderspieren .

Een controle is dan wenselijk.

m.vr .gr Hans de Bruijn

• Frederic

Quintie,

Ik ben inderdaad bij de oogarts geweest. Zijn advies was dat ik een bril of lenzen moest gaan dragen. De reden hiervoor is dat ik verziend ben. Aangezien ik sinds een jaar of twee de hele dag achter de pc zit, heeft dit mogelijkerwijs mijn ogen vermoeid. Met lenzen moeten mijn ogen opnieuw leren kijken en als het ware de lenzen het werk laten doen. Er zal ook een wenningsperiode aan vooraf gaan.

gr.

Frederic

• Frederic

Hans,

Ik ben bij de oogarts geweest. Zijn advies was dat ik een bril of lenzen moest gaan dragen. De reden hiervoor is dat ik verziend ben. En aangezien ik sinds een jaar of twee de hele dag achter de pc zit, heeft dit mogelijkerwijs mijn ogen vermoeid. Met lenzen moeten mijn ogen opnieuw leren kijken en als het ware de lenzen het werk laten doen. Er zal dan ook een wenningsperiode aan vooraf gaan.

gr.

Frederic

• Metah Beijering

Hoi Hans,

Ik las dit mailtje omdat ik ook al een tijdje last heb van mijn ogen. U beschrijft eigenlijk precies wat mijn klachten zijn. Ik heb vanaf dat ik klein was al last van lichtgevoeligheid, maar ik zag wel altijd goed. Ik zit sinds 2 jaar voor mijn werk erg vaak en lang achter de computer en nu zie ik de laatste tijd ook slechter.

Zou ik misschien een lijst kunnen krijgen van collega´s die het fixeren kunnen testen?

Alvast bedankt,

groetjes Metah