Ik ben, na 15 jaar harde lenzen gedragen te hebben, nu zachte lenzen aan het uitproberen. De reden is dat ik mijn harde lenzen steeds korter kon verdragen, het laatste paar kon ik na ruim een jaar al niet meer verdragen vanwege een met het oog onzichtbare aanslag op de lenzen. De lenzen bewogen daardoor niet meer mooi over de oogbol maar gingen plakken op vreemde plekken op de oogbol (onder de pupil). Daarnaast waren de ogen erg geirriteerd. de problemen ontstonden ondanks dat ik iedere dag netjes de lenzen met een all-in-one vloeistof reinigde, zowel na het dragen als s'ochtends voor het inzetten. Ik spoelde ze s'avonds na het reinigen nog wel af met kraanwater. Zou dat misschien funest kunnen zijn geweest door de afzetting van kalk op de lenzen? Ik zou zeggen van niet omdat ik ze daarna meteen in de lenzenvloeistof legde. Had een intensiefreiniger de houdbaarheid van de lenzen misschien kunnen verlengen? De opticien zei dat de levensduur van harde lenzen door hun optimale zuurstofdoorlaatbaarheid steeds korter wordt, maar 1 jaar is wel erg kort!