Klopt deze stelling over lenzen????

• Yvonne

Hoi allemaal,

ik heb rechts een slechtziend oog (geloof ongeveer 2,5) is best veel en dat weet ik ook, links is gewoon goed. Ik draag nu een bril voor dus het rechter oog.

Ik wilde 1 lens en dan hoef ik geen bril meer maar het ziekenhuis zei tijdens de controle dat je 18 jaar moet zijn om lenzen te dragen. je ogen zijn dan “volgroeid” en de lens kan dan geen beschadigingen meer aanrichten aan het oog.

Ik ben nu 16 jaar maar klopt dit wat het ziekenhuis zegt of niet??

En natuurlijk ken ik ook mensen die jonger dan 18 zijn en lenzen dragen en zeggen dat het niet waar is maar heeft dit wel of geen invloed (beschadiging) op het oog?

Ik hoop dat iemand mij een duidelijk antwoord kan geven en dat ik er ook iets mee kan doen. Want je zou zeggen het ziekenhuis weet het toch wel of niet??

groetjes,

Yvonne

• Hans de Bruijn

Beste Yvonne,

Deze stelling over contactlenzen klopt niet.Het is uiteraard wel zo dat je met contactlenzen dragen 30 tot 40 % grotere kans maakt op ontstekingen maar

hierbij speelt de verzorging een zeer belangrijke rol .

Het net volgroeit zijn van je oog is inderdaad juist ,maar dit houdt in dat de lens wat vlugger vervangen dient te worden ,wat juist met een zachte contactlens veel beter is en waar ook de prijs op is afgestemt.

Voordeel van een ctl verder is dat het beeld wat je ziet niet verkleint of vergroot wordt ,wat je juist met een brillenglas wel krijgt.

Een goed aangepast contaclens is volgens mij opinie vaak een beter oplossing dan een bril.

met vriendelijke groeten hans de bruijn

• AmbuNews

Hoi Hans,

Als ik het goed begrijp dan zou ik dus het beste een zachte lens kunnen nemen en zorgen voor een goede verzorging ervan, en natuurlijk ook tijdig vervangen.

Wat is het verschil tussen een harde of een zachte lens?

ctl = een lens ?????

Groetjes, Yvonne.

• Yvonne

Hoi Hans,

Als ik het goed begrijp dan zou ik dus het beste een zachte lens kunnen nemen en zorgen voor een goede verzorging ervan, en natuurlijk ook tijdig vervangen.

Wat is het verschil tussen een harde of een zachte lens?

ctl = een lens ?????

Groetjes, Yvonne.

Sorry, mijn naam stond verkeerd bij het vorige bericht.

• Hans de Bruijn

Hoi Yvonne

De zachte ctl.(contactlens) is inderdaad een goede keus ,dit ivm.het alleen dragen van 1 ctl.waardoor de gewenning sneller geschiedt .

Voordeel harde : langere duurzaamheid en scherper zicht bij een cilinder in het brilrecept .

Nadeel :stofgevoeligheid en grotere kans op verlies .

Voordeel: zachte snelle gewenning en perfect met sport door geringe verlieskans.

Nadeel : grotere kans ontstekingen ,welke bijna niet meer voorkomen omdat de ctl. in de meeste gevallen binnen een half jaar worden vervangen .

Groetjes Hans

• Yvonne

Bedankt Hans ik ga er zeker wat mee doen

Groetjes, Yvonne

• Ger Geskus

Wel gedacht aan de mogelijk toenemende myopie monoculair bij het gebruik van een z.g.n. zachte contactles.m.i. is de z.g.n. harde zuurstofdoorlatende lens een betere optie vanwege een geringere deformatie van de cornea, graag reactie.

De persoon in kwestie is nog in de groei!

GG