+10 bij 3-jarige zoon

  • Ruud

    Goedemorgen,

    Zojuist belde mijn vrouw dat zij deze ochtend te horen heeft gekregen dat onze zoon van 3 jaar +10 heeft aan beide ogen. Dit was vastgesteld door de oogarts. De volgende stap wordt dus kennelijk een bezoek aan de opticien.

    Ik ben blij voor hem dat het leven voor hem aangenamer wordt en verwonder me tegelijkertijd over de wijze waarop hij zich tot op heden heeft gered. Hij rent als de beste en heeft nooit geklaagd dat hij iets niet zag.

    Daarnaast vrees ik voor zijn reactie op ongetwijfeld een ‘jampot’ bril.

    Wie heeft identieke ervaring en kan ons engiszins adviseren hoe en hoe niet te handelen ?

    Alvast dank voor de reactie.

  • Eric

    Beste Ruud,

    Even een korte uitleg van het begrip accomodatie:

    Het oog bevat een lens dat binnenvallende lichtstralen kan breken, zodat deze lichtstralen op een brandpunt op het netvlies vallen. Hierdoor kunnen wij deze lichtstralen waarnemen, en dus ‘zien’. Bij afwijkingen van het lichtbrekend vermogen van het oog, waarvan in feite sprake is bij iedere bril- of lensdrager, vallen de lichtstralen voor of achter het netvlies. Deze afwijking kan gecorrigeerd worden door het vergroten van het brekend vermogen van de lens. De ronde spier rond de eveneens ronde lens trekt samen, waardoor de lens boller wordt en waardoor het brekend vermogen van de lens wordt vergroot. Dit mechanisme heet accomodatie.

    Het accomodatievermogen bedraagt bij de geboorte ongeveer 18 dioptrie. Op 30-jarige leeftijd is het gedaald tot 7 dioptrie, op 40-jarige leeftijd blijft er 4,5 dioptrie over en op 45-jarige leeftijd 2,5 dioptrie. Op 65-jarige leeftijd resteert er vrijwel geen enkel accomodatievermogen.

    Kinderen, en zeker die van 3 jaar, kunnen dus geweldig accomoderen. Ook al heeft je zoon een refractieafwijking van +10 dioptrie, hij kan dit probleem compenseren door middel van heel fors te accomoderen met zijn lens. Dit gebeurt uiteraard zonder dat hij zich daar echt van bewust is. Deze (behoorlijke) accomodatie kost echter enorm veel inspanning van het oog, de oogspieren en de lens en kan klachten geven van hoofdpijn en vermoeidheid. Niet voor niets zijn dit, naast niet scherp zien, de meest genoemde klachten als iemand voor het eerst de opticien bezoekt. Ergo, je zoon kan misschien heel goed zien, dit kost echter enorm veel inspanning.

    Dit uitstekende accomodatievermogen van jonge kinderen is overigens ook de reden dat de brilsterkte van deze kinderen alleen gemeten kan worden door een oogarts. Alleen door de oogspieren rond de lens tijdelijk uit te schakelen, kan een correctie meting worden uitgevoerd. Dit uitschakelen gebeurt door middel van druppels in het oog.

    Dan de jampot-bril. Het advies dat ik je ten eerste geef, is kies voor kwaliteit. Er zijn enorm dunne glazen te krijgen die nauwelijks dikker zijn dat glazen met een sterkte van bijvoorbeeld +3. Plus-glazen geven overigens vergroting, waarbij geldt dat hoe dunner het glas, hoe minder de vergroting is. Dus het huis-tuin-en-keuken-glas dat je bij de bekende prijsstunters onder de opticiens kan krijgen in +10 geeft dat je zoon opeens hele grote ogen heeft als hij je aankijkt. Dus hoe dunner het glas, hoe mooier het glas (en de gehele bril) en hoe minder vergroting van de ogen. Er zijn verschillende materialen: een mooi dun glas is bijvoorbeeld 1.67 materiaal. Extra dun en extra duur zijn 1.74 materiaal glazen van Nikon.

    Kies overigens nooit voor glas in plaats van kunststof. Kinderen spelen de hele dag, dus een kinderbril heeft veel te lijden. Krijgt je zoon een bal tegen z'n bril en daar zit glas is, dan kun je met een beetje pech op de Eerste Hulp de glassplinters uit zijn oog laten halen.

    Kwaliteit geldt ook voor het montuur: wil je niet iedere week bij de opticien staan met de kapotte bril van je druk spelende kind, neem dan een montuur van goede kwaliteit en niet een goedkoop brilletje van PBS-metaal van €25,-.

    De ziektekostenverzekeringen die nog vergoedingen uitkeren voor brillen, doen dat vaak alleen bij kinderen tot 16 jaar en met een hoge sterkte. Grote kans dus dat je wat van de verzekering terugkrijgt.

    Als laatste wil ik je adviseren om kwaliteit in oogzorg, montuur en glazen te zoeken bij een zelfstandige opticien. Ik ben bekend met vrijwel alle opticiens in Nederland, dus als je me even laat weten in welke regio je woont, kan ik wat namen noemen.

    Met vriendelijke groet,

    Eric

  • Ruud

    Beste Eric,

    Allereerst hartelijk dank dat je de moeite hebt willen nemen om zo uitgebreid en bovenal duidelijk te reageren. Ik stel dit bijzonder op prijs. Nu begrijp ik ook waarom ik het idee had dat hij wel degelijk goed kan zien (eigen huis, tuin en keuken testjes gedaan)

    Wij wonen in Dordrecht dus als je ons een tip kunt geven mbt juiste opticien dan graag. Voor dit doel wil ik kosten noch moeite sparen, conform je advies.

    Nogmaals dank en prettig, zonning weekend toegewenst.

    Ruud

  • Carla

    In dordrecht zit Brilmode Rob Boon.

    Zit op de voorstraat, kan dat?

    hier de link: http://www.brilmoderobboon.nl/

    succes!

  • Bix

    Hoi Ruud,

    Even googelen en ik wist het weer;

    Steek je licht eens op bij www.franksoptiek.nl in Dordrecht.

    Doet volgens mij veel met kinderbrillen.

    Succes.

  • Ruud

    Beste Carla en Bix,

    Hartelijk dank voor jullie reactie. Wonen vlakbij Franks Optiek dus zullen daar allereerst eens een kijkje nemen.

    Groet,

    RuudBix schreef:

    >

    > Hoi Ruud,

    > Even googelen en ik wist het weer;

    > Steek je licht eens op bij www.franksoptiek.nl in Dordrecht.

    > Doet volgens mij veel met kinderbrillen.

    > Succes.

  • Frans Oosterhof

    Hallo,

    Wij werken meer met kinderen vanaf ongeveer 9 maanden met brillen, onze ervaring is met Lindberg monturen te werken, die kunnen min of meer dubbel worden gevouwen. Dan gebruiken we daarvoor polycarbonaat glazen, niet te groot montuur dan valt het wel mee.

    Krassen e.d. komen echt op de glazen, maar dat kan je niet voorkomen.

    In ieder geval er zijn gelukkig veel leuke brillen en hij zal een stuk prettiger tzt kijken.

    Frans Oosterhof

    Optiek Centrum Oosterhof

    EindhovenRuud schreef:

    >

    > Goedemorgen,

    >

    > Zojuist belde mijn vrouw dat zij deze ochtend te horen heeft

    > gekregen dat onze zoon van 3 jaar +10 heeft aan beide ogen.

    > Dit was vastgesteld door de oogarts. De volgende stap wordt

    > dus kennelijk een bezoek aan de opticien.

    > Ik ben blij voor hem dat het leven voor hem aangenamer wordt

    > en verwonder me tegelijkertijd over de wijze waarop hij zich

    > tot op heden heeft gered. Hij rent als de beste en heeft

    > nooit geklaagd dat hij iets niet zag.

    >

    > Daarnaast vrees ik voor zijn reactie op ongetwijfeld een

    > ‘jampot’ bril.

    > Wie heeft identieke ervaring en kan ons engiszins adviseren

    > hoe en hoe niet te handelen ?

    >

    > Alvast dank voor de reactie.

  • Lucia

    Beste Eric,

    wat een duidelijk verhaal heb ik net gelezen. Ik ben afgelopen donderdag bij de orthoptiste geweest en de oogarts met onze zoon van net 4. Rechts +6,75 cilinder -3 en links + 4,50 en een cilinder - 1,5. Dat was wel even schrikken. Net als bij bovenstaandde zoon niks gemerkt. Ik weet nu door jouw verhaal waarom. Gisteren (zaterdag) bij 3 opticiens geweest. A: Pearl ongeveer 100 euro voor 2 brillen (ik kan zelf ook wel een nieuwe gebruiken). B: montuur ongeveer 45 euro, glazen gratis (?) C: de echte opticien: Montuur plmn 90 euro (die qua maat paste en die we allebei leuk vonden) per glas zo'n 70 euro.

    Onvoorstelbaar deze prijsverschillen. Ik voel zelf dat we voor kwaliteit moeten gaan, ook omdat de ogen nog volop in ontwikkeling zijn. Kun jij ons advies geven over een goede opticien? We wonen in de omgeving van Zutphen.

    Alvast hartelijk bedankt.

    Lucia

  • Marloes

    Beste Lucia,

    Vond je reactie op de prijs wel grappig want alledrie veel te goedkoop. Waar slaat dit nu weer op hoor ik je denken? Een kunststof lens met een hoge brekingsindex 1.67 die standaard superontspiegeld en gehard wordt en die zo geslepen kan worden dat de dikte en belangrijker de vergroting van de ogen cosmetisch gezien aanvaardbaar blijven kosten per stuk vanaf € 130,- ongeacht de leverancier en opticien. Dit heeft te maken met het feit dat dit receptglazen zijn en speciaal voor het montuur geslepen worden. Buiten dit feit is het zo mogelijk nog belangrijker om een montuur uit te kiezen waarin de glazen het dunst blijven.

  • Lucia

    Bedankt Marloes voor je reactie, maar wat zijn receptglazen? En hoe werkt dat dan bij een ‘flutwinkel’. Worden de glazen daar niet speciaal geslepen? Die bril moet toch ook passen en goed voor de pupillen zitten?

    Groet Lucia