Kan ik daglenzen meer dagen dragen?

  • Joep

    Ik draag af en toe zachte daglenzen: ‘Soflens One Day Disposable’

    1 TWEE DAGEN LANG PAAR UUR PER DAG DRAGEN?

    Soms draag ik ze maar een paar uur per dag. Kan ik ze dan de volgende dag opnieuw gebruiken, als ik ze desinfecteer met een waterstofperoxide-systeem voor contactlenzen?

    2 HOEVEEL DAGEN DRAGEN?

    Kan ik die lenzen ook twee volle dagen dragen om de kosten te drukken, als ik ze 's nachts uitdoe? Hoeveel dagen mag ik ze maximaal dragen?

    3 WAAROM NIET?

    Als ik die zachte daglenzen niet twee volle dagen mag dragen, waarom niet? Zijn ze misschien meer kwetsbaar dan weeklenzen voor het schoonmaken en het oppakken?

    4 DAILY CLEANER

    Als ik die lenzen langer draag dan een dag, moet ik ze dan elke avond schoonmaken met een gewone ‘daily cleaner-vloeistof’? Of trekt dat in het materiaal? Met ‘daily cleaner’ bedoel ik dus niet de waterstofperoxide.

    Alvast hartelijk bedankt voor je reactie.

    Post was bewerkt op 29-01-2019 19:42 door B.B.

  • s.

    er staat toch DAGLENZEN op!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! als je ze twee dagen zou kunnen dragen hadden ze wel tweedaagse lenzen op de verpakking gezet,

    wees zuinig op je ogen.

  • Joep

    Hoi s.,

    BEDANKT

    Bedankt voor je reactie. Ik stel je bezorgdheid over mijn ogen op prijs. Ik ben er zelf ook erg zuinig op! Vandaar dat ik geen beslissingen neem over ‘gewaagde’ besparingsmethoden, zonder dat ik me goed probeer te informeren.

    Joep

    P.S.: ACHTERGRONDINFO?

    Is er misschien iemand die wat theoretische of ‘technische’ achtergrondinformatie kan geven over mijn vragen? Dit omdat ik op zich belangstelling heb voor zulke achterliggende informatie.

    Bovendien wil ik niet op voorhand automatisch vertrouwen op de adviezen van de contactlensindustrie. Want zij hebben natuurlijk niet uitsluitend een voorlichtende functie, maar ook een commercieel belang. Hiermee wil ik trouwens ook weer niet suggereren dat de contactlensfabrieken persé onjuiste informatie zouden geven.

    Alvast bedankt voor verdere reacties. :-)

  • jan

    wat snap jij dan niet aan -DAG- lens?? zegt de naam dan niet genoeg??

    als je de kosten wat wil drukken waarom ga je dan niet over op maandlenzen??

    ga maar eens rekenen. daglenzen + waterstofperoxide of maandlenzen met bv b&l renu multiplus vloeistof?

  • Joep

    Jan,

    EENS PER WEEK

    Ik gebruik gaan maandlenzen, omdat ik m'n lenzen gemiddeld eens per week draag. Soms maar eens per maand. Maandlenzen moet je twee maanden na opening weggooien, heb ik me laten vertellen. Dat komt dan dus veel duurder uit dan daglenzen.

    WATERSTOFPEROXIDE

    Bovendien heb ik erg gevoelige en droge ogen, waardoor ik ook voor maandlenzen waterstofperoxide wil gebruiken. Want die desinfecteren het best en zijn te koop met mini-flesjes voor elke dag met neutraliseervloeistof, waarin geen conserveringsmiddelen zit. Bovendien zijn die ampullen lang houdbaar omdat ze pas bij gebruik worden geopend. En ik krijg dan geen desinfecterende stoffen in m'n ogen zoals bij een alles-in-een-vloeistof.

    BRAINSTORMING

    En zoals ik al zei, mijn vragen zijn niet uitsluitend gebaseerd op de praktijk. Ik vind het ook gewoon interessant om hierover informatie te vinden en te brainstormen en discussiëren op dit prikbord. Daarbij vind ik het juist leuk om wat onorthodoxe ideeën te onderzoeken. Ik begrijp best dat zo'n creatief idee lang niet altijd bruikbaar en veilig is.

    Joep

  • Theo

    1. Langer dan 1 dag dragen zou kunnen, maar is niet aan te raden. De waterstofperoxide is na opening maximaal 2 maanden houdbaar en kan redelijk snel zijn ‘kracht’ verliezen waardoor de vloeistof niet meer voldoende desinfecteerd. Daarom ben je dan meer kwijt aan vloeistof dan aan lenzen.

    2. Een daglens heeft een relatief eenvoudige pasvorm waardoor deze, afhankelijk van de vorm van je oog, meer of minder goed passen. Zolang deze lens nieuw is, is die nog soepel genoeg om zich aan je oog aan te passen. Dit effect gaar echter snel voorloren waardoor de lens je ogen kan gaan aanpassen. Dat is dus niet de boedoeling.

    3. Zie antwoord 2. Ze zijn gevoeliger voor aanslag.

    4. Wel aan te raden. Bij onregelmatig dragen van lenzen kan er wel een wat meer vettigheid tevoorschijn komen in het traanvocht.

    PS Maandlenzen zijn na gebruik langer houdbaar dan 2 maanden. Wel moeten ze iedere keer na gebruik gedesinfecteerd worden.

  • Joep

    Hallo Theo,

    Erg bedankt voor je gedetailleerde reactie. :-)

    Je schreef: “Maandlenzen zijn na gebruik langer houdbaar dan 2 maanden.”

    Dat is voor mij dan misschien een mogelijkheid? Hoeveel maanden na opening zijn zachte maandlenzen maximaal houdbaar? Bijvoorbeeld een jaar?? En welke factoren beperken die houdbaarheid?

    En hoe ligt dit voor siliconelenzen maandlenzen? Deze zijn dus gemaakt van een van de volgende drie materialen: Lotrafilcon A, Balafilcon A en Galyfilcon A.

    Vriendelijke groet,

    Joep

  • Theo

    De houdbaarheid van maandlenzen wordt beperkt door het onderhoud. Als je een nieuwe verpakking bekijkt, staat daarop een datum. Niet dat de lens na deze datum is ‘versleten’, maar de deinfectie is tot die datum gegarandeerd.

    Houdt de gebruiksduur van deze lenzen beperkt tot ongeveer 30x dragen en ververs de vloeistof iedere week. Houdt bovendien rekening met de houdbaarheid van de vloeistof na opening (2-3 maanden). Daarom heeft het bij het één maal per week dragen van lenzen geen zin om maandlenzen te nemen, daglenzen zijn dan praktischer, gemakkelijker en goedkoper.

    De siloconenhydrogels hebben dezelfde beperking, ze zijn echter wel een stuk duurder.

    Theo

  • Joep

    Theo zei: “Daarom heeft het bij het één maal per week dragen van lenzen geen zin om maandlenzen te nemen, daglenzen zijn dan praktischer, gemakkelijker en goedkoper.”

    Ja, ik geloof dat ik het met je eens ben. En de prijs van de vloeistof telt inderdaad relatief flink mee, als ik die na twee en een halve maand moet vervangen bij één maal per week lenzen dragen.

    Leuk dat je even met me wilde meedenken.

    Joep :-)

  • Juan

    Ik snap het probleem sowieso niet eigenlijk.

    Ik draag ook daglenzen, en die kosten nog geen euro per stuk.

    Je schrijft dat je er 1 per week,maar soms 1 per maand gebruikt.

    Waarom zou je dan voor 2 euro per week/maand je ogen op het spel zetten?

    Ik gebruik elkde dag daglenzen. Ik weet dat dit flink duurder is, maar elke lens zit in zijn eigen desinfecteerprutje, dus is dit extra hygienisch.