Vliegjes

  • Alex

    In mijn gezichtsveld zie ik soms, vliegjes of zwatre stipjes. Ze bewegen ook nog van plaats en ik heb het met beide ogen… Ik heb er niet altijd last van, maar vooral als ik naar witte achtergronden kijk. Mijn dokter zegt dat het kleine bloedstollingen zijn die in mijn ogen rond zweven en dat het wel went, dat het wel vaker vookomt. Maar het wordt er ook niet beter op… Het gaat niet weg… dus hoe zorg ik ervoor dat het niet erger wordt? Is het misschien te genezen?

    Weet iemand hoe deze aandoening heet en waar ik er meer info over kan vinden?

    Bij voorbaat dank

    Alex

  • Hans de Bruijn

    Naam van de afwijking is Mouch Volantes en wordt inderdaad veroorzaakt door verontreiniging in het glasachtig lichaam. Wanneer ze zich in de visuele as van het oog bevinden worden ze waargenomen, anders niet. Zijn ontschuldig, mits ze bewegen. Bij extreme last is er mij 1 behandelingsmethode bekent welke uitgevoerd wordt in het Academisch Ziekenhuis in Nijmegen waarbij het glasachtig lichaam vervangen wordt door een nieuwe substantie. Deze methode is nu ongeveer 2 jaar mogelijk, resultaten zijn nog wisselend.

  • Robin

    Ik zie vlekjes die er altijd zijn. Ze zweven wel heen en weer. Als ik er naar probeer te kijken, zakken ze weg. Ze zitten er echter altijd en houden het zelfde vormpje. Vooral bij lezen met een witte achtergrond is het nogal irritant, maar het went.

    De huisarts heeft me er voor naar de oogarts gestuurd en de oogarts heeft het heel intensief onderzocht. Ik moest toen elk halfjaar terugkomen voor controle, maar ik had een nogal stugge arts, die niet echt uitlegde wat het was. Wel werd er op mijn kaart de aantekening gemaakt, dat als het plots erger werd ik meteen langs kon komen (zonder op de wachtlijst van 3 maanden te komen) De laatste keer dat ik geweest ben was het onderzoek heeeel vervelend en toen zei die oogarts: zolang je geen flitsen ziet is er eigenlijk niets aan de hand. Mooi dat ik dus niet meer terugkom zolang het niet erger wordt en ik geen flitsen zie.

    Die oogarts heeft wel gezegd dat het een teken kon zijn dat er gaatjes in mijn netvlies “vielen”. En als dat mocht gebeuren, kunnen ze dat dichtmaken met laserstralen.

    De reden dat ik er mee naar mijn huisarts ben gegaan, is dat ik ze voor het eerst ben gaan zien op vakantie in Egypte, waar ik veel in de woestijn, soms met een zandstorm, ben geweest. Maar die oogarts heeft nooit uitgelegd waar het van kan komen.

    Maar die moeilijke naam die Hans hier noemt is ook een vorm van vlekjes zien, en ik denk dat er meerdere soorten vlekjes zijn.

    Robin

  • Frederic

    Ik heb er de laatste tijd ook meer last van.

    Was het vroeger sporadisch dat z'n vuiljte zichtbaar was en gelijk zakte.

    Nu zie ik ze vaker en langer, waardoor het wat vervelender wordt.

    Ik heb daarnaast zowieseo meer last van mijn ogen als vroeger.

    Binnenkort ga ik voor de tweede keer naar mijn huisarts en dan wil ik naar een oogarts doorverwezen worden. Ik zie nml. de laatste 4 wk. een waas aan de onderkant van witte ondertiteling op een zwarte achtergrond. Was vroeger nooit het geval.

  • Alwin

    Mouche Voulantes

    Niets anders dan ‘schilfers’dat rond ‘drijft’ in het oog.

    Meestal komend van netvlies cq oogwand

    Niets tegen te doen; krijg je gratis bij het ouder worden.

    Kan veroorzaakt worden door Glaucoom (hoge oogboldruk)

    Vaak in combinatie met Lichtflitsen bij opzij kijken (Macula degeneratie) = Loslating van het netvlies