droge ogen

  • Lola

    Hoi,

    Ik had een vraag over lenzen en droge ogen. Wat kun je dan beter nemen, lenzen met een hoog of juist met een laag water percentage?

    En hoe zit het met de bolling van de lens, Is BC 8.9 platter dan 8.4 ???

    Groetjes,

    Lola

  • bassie

    hey Lola,

    de antwoorden op je 2 vragen zijn makkelijk te geven, maar ik zal je ook gelijk de reden daarvoor maar bijdoen, lijkt me ook wel handig.

    als eerste vraag je of je bij droge ogen hoog- of laagwatergehalte lenzen moet nemen.

    -het lijkt mij dat, wanneer je ogen echt droog zijn en je dus weinig traanvocht hebt, je gewoon het allerbest een bril kan nemen en ipv over lenzen maar over mooie mannen ofzo gaat dromen. wanneer je toch lenzen wilt nemen, kun je beter harde lenzen nemen met een LAAG watergehalte nemen. hoe hoger de gehalte, deste meer de lens het traanvocht van je ogen zal opnemen. en aangezien je daar weinig van hebt, gaat het alleen maar irriteren en zal je hoornvlies alleen maar gaan beschadigen. neem aub nooit zachte lenzen. nogmaals een bril is het beste. die heb je zowiezo nodig om naast je lenzen te dragen.

    je 2e vraag gaat over de bolling van de lenzen.

    - hoe hoger dat getal is hoe vlakker(platter) de lens is. neem maar eens een passer en teken een stukje ve cirkel daarmee met een kromming van 5 cm en van 15 cm. per oog is dit verschillend!!! vandaar dat we ook altijd de kromming vh oog moeten opmeten. gezien de waardes die je opgeeft zul je waarschijnlijk over zachte lenzen spreken.

  • Jos

    Harde lenzen nemen geen water op, Ze laten wel zuurstof door, uitgedrukt in DK/L 5 is erg laag, 210 is erg hoog, gemiddeld is 65. Maar met droge ogen is er geen harde lens die lekker zit. (Ook maar weinig zachte lenzen trouwens) Zachte lenzen nemen wel water op, en daarom heeft men het bij zachte lenzen over watergehalte. Bij een zachte lens wordt dat in procenten uitgedrukt 38% tot 74%. Belangrijk bij een zachte lens, als je praat over droge ogen is de water-retentie, dus het vermogen om water te binden. Hoe beter de lens het vast kan houden hoe langer je comfortabel lenzen kan dragen.

    En als lapmiddel kun je een kunsttraan gebruiken, het beste is een druppel op basis van hyalonzuur.

    Succes